29 mars 2011

tisdagstema om blogghörnan.


Först tänkte jag smita undan dagens tema på Fabriken. Sen tänkte jag låtsats. Sätta datorn i husets vackraste vrå, slänga en tjusig pläd över en stol, köpa lite blommor, kuddar, ljuv musik... Men vad fasen, det är lika bra att erkänna. Sanningen om min blogghörna är totalt oglamorös. Totalt ostylad. Och totalt ostädad.

Vi har ett helt orenoverat rum. Det sista man kommer till i vårat hus. En gammalt kök där allt finns kvar. Spis och ljusblå tapeter med björnbärsbårder. Här bloggar jag och här blir det lite som jag uppenbarligen är. Rörigt. Såklart att jag också kan städa men det är en ren bedrift av mig. Om jag bestämmer att nu städar jag, då gör jag det såklart och snyggt blir det. Om jag inte bestämmer det så är det värre. Det går liksom inte automatiskt. Ordningen sitter inte i ryggmärgen skulle man kunna säga. Det gör den verkligen inte.


Liv har ärvt sin mammas ordningssinne som icke är. Häromdagen satt hon bredvid mig och ritade. "Jag tycker du har rätt så fint här... Det är så... färgglatt... liksom." Just nu är högarna rätt snygga faktiskt, om jag får säga det själv. Men det kan se värre ut. Tänk er nio svarta bokföringspärmar och fakturahögar. Då är jag glad att jag åtminstone ser himlen där bakom fulhögarna.

42 kommentarer:

  1. Jag tycker det ser alldeles underbart och hemtrevligt ut - härmed förbjuder jag dig att NÅGONSIN städa där..! :-D

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Liv jag. För det finns röra och det finns röra. Måste jag välja någon, ja då blir det utan tvekan din. På bästa Sofia sätt så blir det snyggt ändå. En konst det med. Att göra snygga röror menar jag. Nu ska jag ta tag i en annan röra. Disken efter kvällsmaten. Kram!!

    SvaraRadera
  3. Färgglatt och fantastiskt rörigt och fint! Jag blir pysselsugen bara av att se det! :)

    SvaraRadera
  4. Kreativt kaos skulle man kunna kalla det. Det kan aldrig någonsin vara svårt att komma på nått att blogga om i en inspirationshörna som din :). Det kliar i fingrarna på mig direkt. Får jag komma och leka med dig?
    Ha det gott!
    Kram Cecilia

    SvaraRadera
  5. Jag drömmer om att ha ett eget rum för sån kreativ röra som din är. Det ser inte lika kul ut på köksbordet som står i anknytning till vardagsrummet...

    SvaraRadera
  6. Som pappersnörd kliar det i fingrarna, man vill liksom börja känna och klämma, matcha och mixmatcha. Underbart kaos. Det är helt enkelt messy magic, det stora inredningstrenden efter chabby chic. Vilken tur att du inte hoppade över dagens tema, kul att kliva in i ditt kaos. Det där tigerhuvudet syns på min bild idag med... ;) (tack igen, jag sparar den till sommarens linneperiod)
    Nu måste jag verkligen jobba lite. Inte bokföring, men samma ångest...
    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Men shit vilken SNYGG röra! Så snygg att det inte ser rörigt ut, bara kreativt (i mina ögon)

    Tror faktiskt att vi är ganska lika på städpunkten. Hade det inte varit för min man så hade här sett för jäkligt ut skulle jag tro. Du ska se när jag har varit hemma själv med barnen en hel dag. Man kan nästan tro att barnen varit hemma utan mig om man säger så ;) Förstår inte hur det går till faktiskt.

    SvaraRadera
  8. HaHa! Jag tycker det ser helt underbart ut! Skulle gärna sitta där med en kopp kaffe och surfa, titta på de vackra högarna och bara drömma lite.
    Härligt att du inte låtsades :).

    Häls. Mini

    SvaraRadera
  9. Vad härlig du är! Jag tycker det ser ut att vara ett organiserat kaos ändå, haha. Och det finns ju mycket fint att titta på!

    SvaraRadera
  10. Härligt! Jag älskar din blogghörna :) När man har ett helt rum för sig själv tycker jag att det mer än gärna får se ut sådär. Lyx kallar jag det!
    Hoppas att du har haft en bra dag trots mycket att göra (nyfiken jag är nu på dina projekt)...
    Kramar tanten

    SvaraRadera
  11. Tycker att din "blogghörna" var den mest kreativa och inspirerande idag, wow!

    Precis som Anna skriver, det kliar i fingrarna! Färger, papper, tyger, garner...jag vill sätta igång nu! Vill också genast göra om i vårt kontor här hemma till en mer kreativ miljö som hemma hos dig :)

    Kopparna med guldöron, var kommer de ifrån? Fina!

    SvaraRadera
  12. Fniss, jag gjorde nog som du skrev sist (eller nja så mycket att städa var det inte men...). Jag tycker din plats är inspirerande!

    SvaraRadera
  13. Fantastiskt fint! Man ser att det handlar om äkta kreativitet och inget fejkstylat.

    SvaraRadera
  14. Wow vad mysket papper, tyger och annat fint du har där! Ett underbart kreativ kaos tycker jag det ser ut som. :-)

    SvaraRadera
  15. Åh, det ser helt ljuvligt ut! Helt underbart! Ett foto som är helt ostylat, äkta och alldeles vackert. Hurra för dig! Så himla bra gjort, älskar verkligen detta inlägget och de snygga högarna. ♥

    Kram kram!

    SvaraRadera
  16. Och totalt underbart, helt klart den sundaste blogghörnan jag har sett idag! :)

    SvaraRadera
  17. Kreativt kaos, kanske..! Härligt rörigt ser det i alla fall ut och någonstans där kanske mitt slott Design på Ask ligger?! :)
    /Maria

    SvaraRadera
  18. Allt som inspirerar och lockar till pyssel är framme - det är ju perfekt!! Allt är ju så fint, så även om det är mycket grejer så blir det charmigt. Och praktiskt!
    //Victoria

    SvaraRadera
  19. Hej,
    du har ju ett helt underbart kaos!! Så färgglatt och mysigt. Tänk om jag också fick ha ett helt rum att stöka runt i, so nice det vore!!

    Njut av ditt kaos, som sagt högar kan också vara snygga!!

    Hälsningar Monica

    PS Hemma hos oss så har vi alltid ett 7-årigt kreativt kaos med pysselgrejor, målarböcker eller hästgårdar, hundgårdar mm mitt på vardagsrumsgolvet.

    SvaraRadera
  20. Hon har så rätt; det är verkligen färgglatt. Underbart fint! Mycket bättre än en välordnad blogghörna med fin pläd och färska blommor :)

    Jag blev glad av bilderna såklart! Precis som jag brukar här hos dig :)

    Ha en fortsatt fin kväll!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  21. Det är ju ett alldeles underbart "kreativt kaos" du har där. Massor med fina färger och mönster. Jag är glad över att du visade upp din röra. :) Inspirerande!

    SvaraRadera
  22. Ser ju helt underbart ut!!! Kreativt kaos när det är som bäst.

    SvaraRadera
  23. haha, vilket störtskönt kaos. Här har vi liksom bara kaoskaos.

    SvaraRadera
  24. Tycker det är ett helt underbart kreativt kaos! härliga färger och inspirerande :)) Kram!!

    SvaraRadera
  25. Vilka underbara bilder! Tänk att stök kan vara såå snyggt liksom... det är det aldrig hos mig ;-)

    SvaraRadera
  26. Bästa hörnan hittills, lätt!! Ostädat, javisst... Men inte desto mindre inspirerande för det. Älskar färgerna och "virrvarret" av grejer. Första bilden skulle ju kunna vara ett tidningsomslag, för bövelen:P Ha det gött! //Petronella

    SvaraRadera
  27. Jag säger bara UNDERBART!!

    SvaraRadera
  28. Det ser helt underbart kreativt ut, och ja mycket färg och fint! Där skulle jag också vilja sitta och blogga!

    /Elina

    SvaraRadera
  29. Men titta! Du får ju till det där snygga kaoset som jag aldrig lyckas få till. Mitt kaos är liksom bara "kaos". That's it! Jag skulle gärna sitta hos dig och jobba en dag, tror nog det skulle kicka igång min för tillfället supersömniga inspirationsnivå något.
    Så ring gärna när du har tid. ;)

    Tack för underbara bilder!!
    Kram

    SvaraRadera
  30. Tycker det var en underbart charmig blogghörna! Och dottern har ju så rätt.
    Annika

    SvaraRadera
  31. Det är ju hur snyggt som helst!
    På något annat sätt vill man ju inte ha det!
    Kram Frida

    SvaraRadera
  32. Kreativ röra och kaos...haha..Liv har så rätt visst är det färgglatt....Mormor.

    SvaraRadera
  33. Håller med din dotter, ett ljuvligt kaos!

    Ha en go dag/ Malin

    SvaraRadera
  34. Det är ju sånt där stylish as-snyggt kaos alla vi andra KÄMPAR med att få till. Och ändå inte lyckas. Du har det naturligt. Grattis! :-)

    SvaraRadera
  35. Wow, snygg röra!! Vill också sitta där. :) Håller helt klart med din dotter.

    SvaraRadera
  36. Om det nu må vara rösrigt så syns ju inte det på bilderna. Det ser bara härligt ut. Vilka färger och jag vill kliva in och kolla på dina grejer.

    Och du, jag vill beställa sådana där bokstäver. Får skicka iväg ett mail!

    Kram / Kristina

    SvaraRadera
  37. Så härligt!
    älskar kreativt kaos, med massor på gång i olika material och färger.

    SvaraRadera
  38. Helt underbar bild! Skulle du visat upp en städad bild så hade jag glömt den efter några minuter, nu har jag gått och tänkt på din bild hela dagen efter att ha sett din i morse. Man blir ju glad!!! Ha en fortsatt kreativ kväll. Camilla

    SvaraRadera
  39. Jag tycker det är fint som ett konstverk!

    SvaraRadera
  40. Härligt! Fint med stylade bilder, men härligt att också ibland se den ostylade sanningen. Kreativitet behöver ju lite kaos runt sej. Färggrannt och inspirerande!

    SvaraRadera