13 maj 2011

det gäller bara att titta åt rätt håll.


När vi bodde i vår käraste lägenhet på Heleneborgsgatan sågade föreningen ner ett träd. Det stod alldeles utanför vårt fönster, ett sånt där jättedjupt fönster där två människor kan sitta i samtidigt. Med kuddar och filtar. Och titta på trädet utanför. Det är väldigt fint sådär på nära håll. Men så en vacker städdag då vi inte var hemma sågade de när trädet. Jag blev sur och ledsen och skällde och gnällde. Inte går man bara och sågar ner träd hur som helst. I innerstan speciellt. De sa att det förstörde fasaden fast det tror jag inte på, det nuddade inte ens huset. Tror minsann att någon (typ ordföranden) tyckte att det stod lite i vägen.

När vi sen fick en egen trädgård så tänkte jag bara på hur vackert det skulle vara. Med gamla knotiga träd, syrenhäckar och slingrande rosenbuskar. Barfotafrukostar i daggen och middagar i långa sommarnatten. Lite perfekt sådär. Så vi rensade och ordnade och donade. Till förbannelse. Och gjorde grusgångar och en jättestor grusplan. Vi planterade jordgubbar och sådde sommarängsfrön. Och glömde alldeles bort att titta på allt det fina som redan fanns där. Tills förra sommaren, då gjorde vi precis tvärtom. Vi klippte bara gräset ibland. Då det var så högt att det knappt gick att klippa. Vi tittade på alla maskrosor på hela grusplanen och sa att vad många det blev, fast vi hade lagt en sådan där bra duk under. Och konstaterade mest att ogräs är grönt, ibland ganska sött och inte särskilt fult. Så trädgården växte på i sin egen takt och blev kanske lite väl vildvuxen. Fast tittar man på rätt ställen är den fin ändå. Speciellt nu. Som inbäddad i vita och ljusrosa blommande träd. Så långt ögat når. Och sparrisen växer så det knakar. Bara en sådan sak.


Skönt att det går att blogga igen förresten. Det sista tillfälliga avbrottet var ju alldeles vansinnigt långt. Nästan så man fick känslan av att det kanske aldrig någonsin går att blogga mer. Och vissa kommentarer verkar borta för alltid. Fast annars verkar det vara i sin ordning igen... Ha en fin helg!

24 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk trädgård! Och underbara bilder! Det har varit en del bloggstörningar nu, de sista dagarna. Aningens frustrerande men skönt att det funkar igen!
    /Victoria

    SvaraRadera
  2. Jag tycker er trädgård ser ut som en dröm. Precis sådär som jag skulle vilja ha. Det är det vilda och operfekta som är det finaste.. Fantastiska bilder!

    SvaraRadera
  3. Ser hur fint ut som helst - skulle gärna hänga där en stund. :-)

    Ja, visst är det skönt att Blogger är tillbaka! Med tanke på att det är en gratistjänst så är jag ändå imponerad över hur bra det brukar fungera, men jag hoppas detta inte händer igen - var riktigt trist!

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara foton! Ser magiskt fint ut/ Johanna

    SvaraRadera
  5. Åh, vilka ljuvliga foton! Helt otroligt, er trädgård är ju som en dröm, som i sagorna! Sååå vackert. Jag blir alldeles mållös...

    Kram från Lotta

    SvaraRadera
  6. Vad vackert!

    Underbar tid just nu.

    SvaraRadera
  7. Vildvuxet - what a dream! Säger jag som sitter med några pinnar till äppleträd i min nya trädgård. Vill ha rum. Vill ha höga träd. Vill ha något annat än pyttigt och smått. Men lär få vänta :) Tålamod! Allt har väl sin charm kan tänkas. Ljuvliga bilder, men då har du ju också tittat åt rätt håll - precis som man skall göra när man glädjs åt det man har istället för att sörja det andra. Det får jag lov att träna på känner jag ;) Fin helg!

    SvaraRadera
  8. En underbar trädgård!
    Njut!
    Trevlig helg, u.

    SvaraRadera
  9. Oh vilka fantastiska bilder!

    Och tänkvärda ord, det är så lätt att bara hetsa på och glömma vad som faktiskt redan finns. Det är precis vad jag är på väg att göra i år. Hoppas bara att jag får din insikt nästa år! :)

    Ha en finfin helg!

    SvaraRadera
  10. Ja, kommentarer och inlägg försvann.. Men nu är vi tillbaks! :-)

    Vilka härliga bilder, och du skriver så fint!

    Ha en underbar Lördag!
    Kram Elina

    SvaraRadera
  11. Trädgården är så fin att jag nästan smäller av! Wow!! :-)

    SvaraRadera
  12. Underbara bilder!
    I love vildvuxet, jag som liksom Weronica ovan har en alldeles ny trädgård med bara några pinniga träd :-)

    Du har en underbar blogg, bara så du vet ;-)

    Malin

    SvaraRadera
  13. Nydelige bilder!! Herlig med viltvoksende hage, naturlig og flott! Klem.

    SvaraRadera
  14. godmorgon! Underbara bilder.. Vår trädgård är och så vild:) Jag älkskar det då syns ej vilket som e ogräs...

    Ljuvliga bilder som vanligt duktiga du!

    Kram och trevlig söndag
    Madde

    SvaraRadera
  15. Hej fina du!

    Underbart beskrivet. Och så sant. Jag blir helt varm. Det är så det ska vara- att se genom det fula och uppskatta det lilla fina som faktiskt finns där. Bara man tittar efter lite extra med sina bästa fulfiltrerande ögon. Du är omnämnd i mitt inlägg för idag.

    Kram!

    SvaraRadera
  16. Vad lycklig jag blir att läsa din blogg! Härlig filosofi!

    Å visst borde man göra så oftare, bara stanna upp och titta på allt det vackra omkring oss!

    OCh visst är det skönt att bloggarna funkar igen, fick lite bloggabstines...
    ;-)

    Må så gott!
    Erica

    SvaraRadera
  17. Toppen fina bilder! Tycker som du, vänd upp och ner på listan: istället för att försöka få listan att ta slut gör man så lite som man verkligen måste och tar resten en annan gång... Betydligt skönare tycker jag!
    Kram Cecilia

    SvaraRadera
  18. Underbara bilder! Jag har precis gått en runda i min trädgård och insett att jag har förlorar kampen mot gräs i jordgubbsland och rabatter, så vildvuxet känns just nu som en bra plan. Speciellt om det blir lika vackert som hos dig!! :)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  19. Vilka fina bilder. bara att njuta av det vackra naturen bjuder oss på!!Tack för ett fint 4-årskalas Kram

    SvaraRadera
  20. En mysträdgård alltså, helt galet vackert. Vilt och vackert. Och sen ska vi inte sörja när de vita blombladen faller (för det går ju så snabbt) utan sätta oss på en filt och vara romantiska och leka sago-film. Hoppas att det blåser riktigt mycket så att de far omkring. Man borde köpa hem såpbubblor också, för att förstärka effekten. Så man är redo liksom.
    Är så glad att mina blommande träd äntligen slagit ut.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  21. En alldeles underbar trädgård!!! Har en tavla här hemma där man ser två trädgårdar, i den ena kämpar paret med minsta grässtrå så att svetten lackar och i den vildvuxna grannträdgården ligger paret som bor där förälskat i hängmattan. jag älskar den tavlan och dess budskap!:)

    Kram kram

    SvaraRadera
  22. Finfina trädgårdsbilder!
    Passa på att njuta istället för att bara pyssla och fixa.

    SvaraRadera
  23. Hej där, instämmer med övriga i församlingen. Fantastiskt vacker trädgård-en dröm!
    Jättefina bilder du tagit (som alltid!)
    Bilden som milla-andante beskriver i sin kommentar hade mina föräldrar inramad på vår gästtoalett när jag växte upp. Brukade skämmas för den som tonåring men förstår precis, nu som vuxen.
    Ha en fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera