28 juli 2011

den har ju alltid funnits där I.


Stugan i skogen. Där allt är så stilla så det nästan är lite märkligt. Nästan lite uppnosigt stilla för en stressad mamma med sjuttio to-do-listor i väskan utifall andan skulle falla på. Men det gör den inte. Det är som om stillheten håller en i fast grepp från att ens närma sig de där listorna. Internet kan man glömma och ringa kan man bara göra från en plats mitt på gräsmattan. Om man har tur. Innan mobiltelefonerna kunde man inte nå någon alls eller än mindre bli nådd. På den tiden fanns det inte ens någon el, bara fotogenlampor. Det finns förresten inget vackrare sken än just skenet från fotogenlampor. Nu finns det lite solenergi men bara så det räcker till några småsaker som gör livet lite mer modernt. Som ett kylskåp istället för jordkällaren som har blivit lite ringrostig med tiden.

Men annars är det liksom fullt med eftertänksamhet där ute. Man får inte spola vatten som en galning för det finns inte obegränsat i brunnen. Eller som när vi var små och tittade på Sommarmorgon på en gul liten tjocktv som drevs med ett bilbatteri, som tog slut så snabbt så man fick liksom lyxtitta. 

När jag var liten var den mormors och morfars. Nu är den min mammas och pappas. Stugan i skogen.
Fortsättning följer..

7 kommentarer:

  1. Det låter härligt! I en sådan stuga är jag också uppvuxen på sommrar, vårar och höstar. Lugnet kom över en när vi körde upp och parkerade på gräsmattan även om vi ibland var så många som tre familjer som trängde ihop oss där. Jag saknar den stugan!

    Ha en fin dag!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Många tänkvärda ord! Allt nytt är defenitivt inte av godo. Idag känns ett liv utan internet och mobiler otänkbart! Förut gick det galant, och folk var säkerligen mindre stressade då. Stugan du beskriver låter som ett riktigt smultronställe! Ha'de'la gött! / Johanna

    SvaraRadera
  3. Sådana stugor minns man. Det kan vara nyttigt att liksom bli tvungen till lite eftertänksamhet. Sånt får man ta vara på i dagens samhälle :-)
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Tänk att man faktiskt klarade sig utan mobil och el och kabel-TV. Inte bara "man" utan en själv - jag har ju också haft det där när jag var liten. Och så ofantligt skönt det är.

    SvaraRadera
  5. Gillar det där med att lyxtitta - ska slänga ut den här overkligt tunna TV:n och skaffa mig ett bilbatteri. Då kanske min unge också börjar leta kottar och göra små grisar!

    Skrota todo-listan och njut lite - det är du värd. Du måste berätta vad du tyckte om boken, för den har du väl läst ut för länge sen nu?

    SvaraRadera
  6. Så charmigt! Njut av att bara vara. Kram J

    SvaraRadera
  7. Önskar att man kunde känna den där rofyllda känslan du beskriver lite oftare hemma också. Men tyvär är det bara i fjällstugan jag finner den. Tror att längtan tillbaka till det enkla och naturliga stundtals finns inom de flesta.

    SvaraRadera