07 december 2011

det gäller att tagga ner en smula.



Jag lovade ju er tidernas julkort. Det mest ostajlade ever.
Förr i tiden så pysslade jag julkort så det stod härliga till. Snygga var de om jag får säga det själv. Men så kom barnen och då började det hela svikta. Jag tror att vi skickade en vacker bild på en liten nyfödd Liv första julen hon fanns hos oss. Men sen blev det tyst, ganska så knäpptyst i julkortssvängen.

Men så 2007 fick jag en väldigt stark ingivelse om att skicka julkort var viktigast i världen. Och skulle det vara så skulle de banne mig vara ett kort på barnen. Vi hade ju flyttat långt bort från alla kompisar och jag tänkte väl att alla skulle bli superglada om det kom ett tjusigt julkort med fina barn. Kompisarna på landet liksom. Glada och uppsnajdade till tänderna i vårt vackra julehus. Men dagarna gick i renoveringskaoset och jag kan tillägga att på den här tiden var just mamman i huset lite sliten. Ett halvår som fyrabarnsmamma i ett upponervänt hus började ta ut sin rätt. Så egentligen var jag rätt opeppad på det hela taget. Men julkort skulle det bli, absolut julkort.

Och vad är väl ett fotografi? Hur svårt kan det vara liksom. Men fyraåringen och treåringen och de två halvårsmänniskorna tyckte det hela var en usel idé. Alltid var det något litet bekymmer i faggorna. Jag lade ner det där med snajdigheten och tänkte att man kan ju alltid beskära. Bara de åtminstone är på samma bild liksom så tar jag resten sen. Det var bara den lilla detaljen som visade sig vara den mest komplicerade, fyra barn på en bild. Inte några halva barn utan hela små människor.

Och tiden gick och det var inget annat än att rota igenom vad som fanns. Och nu var jag jättetrött men fortfarande fast besluten om julkorten. Fast det kanske inte behövde vara så förbaskat märkvärdigt (det här var ju tiden innan blogg, då var man ju lite mer avslappnad så att säga).

Det är ju som det är liksom. Vi är ju inte speciellt snajdiga just nu, vårt hem är ett kaos, barnen är inte välfriserade och vi har inte ens städat. Vad är väl barn i pyamas, en tvättställning och obäddat säng som bakgrund och rosa klädnypor på fingrarna och fultatuering på knäet och allt det andra mot inget julkort alls? Jättetråkigt faktiskt. Så Hejhej verklighet. Men en väldans hjärtlig hälsning i juletid.

34 kommentarer:

  1. Fineste julekortet jeg har sett :D

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det så! Och faktiskt är ju verkligheten mycket intressantare och finare.. Fram för fler levande foton! :)

    SvaraRadera
  3. Fantastisk och härligt är vad det är att dela med sig av lite verklighet.

    Vårt julkort från förra året innehåller en bild på min väääldigt tjuriga son och med badboll och stök i bakgrunden.
    http://sometimesalways.blogg.se/2010/december/tomtenisse-med-humorsvangningar.html

    I år lade jag ner...eller så kommer det nåt virtuellt sådär i sista minuten som påminner om ditt :)

    SvaraRadera
  4. Jeg kan godt lide, at de bare er som de er.

    SvaraRadera
  5. Hej :-)

    Bilden är helt enkelt fantastisk! Ja hela inlägget ger ett leende.

    Trevlig onsdag!
    Jenny

    SvaraRadera
  6. snyggaste ever! fantastiskt! mini

    SvaraRadera
  7. Underbar post! Så är det i verkligheten när man har små barn! Kram på dig <3

    SvaraRadera
  8. underbart.
    det är ju så livet ser ut. på riktigt.

    har alltid gjort handgjorda o kreativa julkort som uppskattats. ett har målade jag en gran (typ) ... då ringde både min farmor (!) och en vän (!!) och tyckte det var de fulaste julkort jag skickat! äh! snacka pm att skämma bort sina nära & kära med fina kort ... *ler*

    go jul.

    SvaraRadera
  9. Men det är faktiskt rätt underbart!

    SvaraRadera
  10. Hihii du är så härligt sann och rolig! Även fast jag bara har två så är det precis så det är:) Tänker på det ibland när man gjort sig och familjen "gåbortfin" och hemmet lämnas som en krigsson efter all möda att bara få alla ut genom dörren:)
    Kram fina du.
    Hanna

    SvaraRadera
  11. Skitbra!

    Verkligen, varför ska man jämt försöka visa upp den finaste ytan inför andra? Det är det ju ingen som blir gladare av....
    Nej, i år blir det inga fiiina kort på min fiiina barn heller jag ska köra din stil!

    SvaraRadera
  12. Haha, härligaste julkortet ever!

    SvaraRadera
  13. Underbart! Jag blir alldeles lycklig över din beskrivning i hur det är, har ju fyra täta barn själv så jag vet preeeecis hur det är.

    Men det är ju det som är tjusningen också tycker jag och jag skulle inte vilja ha det på annat vis, även om man kan låta så ibland.

    Kram

    SvaraRadera
  14. Precis det här inlägget och påminnelsen behövde jag idag!
    Visserligen bara två barn men kaos ändå :)
    Sitter å surar över mitt ostädade hem som är under lättare renovering...
    Skärpning på mig :)

    SvaraRadera
  15. Takk, Sofia! Nå skal jeg sende avgårde mitteget julekort med fem små mennesker som sitter, henger, står, smiler, furter, ser i kamera og ut i det fjerne - langt fra perfekt, men ganske sjarmerende, i grunn!

    SvaraRadera
  16. Hihi jag gillar det! Varför inte visa upp lite verklighet för en gångs skull.. :)

    /Johanna

    SvaraRadera
  17. helt underbart ju!
    Det är bara skönt att se bilder från verkligheten tycker jag. I bloggvärlden kan man ju lätt få en bild av att alla andra lever perfekta liv där det alltid är rent och städat och man hinner med precis allt man vill:) Tack för att du delar med dig!
    kram Nanna

    SvaraRadera
  18. Ärligt och härligt. Ett toppenjulkort i min smak ;-)

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  19. mitt i ett ögonblivk.
    kärlek.
    så fint.

    SvaraRadera
  20. Skönaste julkortet i år! Kram Johanna

    SvaraRadera
  21. Hej! Skönt med lite ostylad verklighet ibland. Kanske så att om det blir för snyggt så tappar man verkligheten litegrann....
    Jag har också skickat julkort med barn som tittar åt olika håll osv. Ganska charmigt! I år så är det foto på hela familjen i tomteluvor och pepparkakssjaletter, sedan har äldsta dottern (13 år) stajlat till själva kortet. Men när ska jag hinna skriva adresserna på alla korten, blir lite förskräckt att det redan är den 7:e, hinner inte med...

    SvaraRadera
  22. Så härlig bild, ibland är det just kontrasterna som gör det! Stor kram på er!

    SvaraRadera
  23. Hur härligt som helst!!! Det är så det ska se ut.

    Goa vänner till oss skickade förra året ett julkort där hela familjen (två vuxna och två barn) tryckt in sig i en fotoautomat och tagit kortet där. Alla fyra bilderna var med på kortet. Det hänger året om på kylskåpet hos oss för det var galet kul :-)

    SvaraRadera
  24. Ha ha ha, så skoj!! Hurra för Mokkasin, du är som en frisk fläkt i bloggvärlden! Kram

    SvaraRadera
  25. ÅH, det är det finaste julkort jag har sett! Basta! :)

    SvaraRadera
  26. TACK!!! Jag är superstressad för att tiden inte finns för det perfekta julkortet med all den rätta rekvisitan, men varför?? Ett kort på barnen rätt upp och ner får det bli!

    //Linda

    SvaraRadera
  27. Åh jag skrattar så jag gråter när jag läser detta, och känner så väl igen mig (har försökt både med barn, fast bara två stycken, och innan dess med katter med egenhändigt hopknåpade tomtemössor i miniatyr)... Ett fantastiskt kort och mycket roligare än alla stylade julkort!

    God fortsättning!

    SvaraRadera
  28. Fantastisk! Fikk også lyst på fire bustete barn ;)

    SvaraRadera