10 maj 2012

omstart.


Nu jäklar. Slut på all glömska i det här huset. Inga mer missade tider, kalas, fotbollsträningar, fiolspelningar, läxor, friluftsdagar, gympakläder, matsäckar och allt det där andra. Och det är ju inte så att jag inte försöker. Nämen jisses, vad jag försöker. Jag köper almanackor till tusen. Men det är bara en sak. Jag fyller aldrig i dem.  Har någon slags list-strategi som aldrig funkar.

Men nu, taa-daa! En bauta-stor griffeltavla.


 
Jag har ju funderat lite fram och tillbakagriffelväggar. Först tänkte jag måla direkt på väggen men det är ju sådär på pärlspont. Sen på mdf och skruva upp på väggen men det är sådär när man inte kan bestämma sig var den ska vara. Nepp, en flyttbar fick det bli. Så man får lov att ändra sig.

Så en 175x80 cm stor mdf-skiva. Först vanlig vit grundfärg (mdf suger massor annars) så klarar man sig galant med Granit´s lilla burk av griffelfärg. Den målades i två lager och ett sista, tredje som hälldes ut för att få en superslät yta. Ramen är vanliga kantlister som betsades med en lackbets som jag tycker är perfekt ton på. Jag köpte den när jag omöjligt kunde hitta rätt ram till NY-postern. Ramaffärs-farbrorn tyckte jag var helunderlig som inte kunde hitta rätt bland hans toppsortiment på flera tusen ramar. Det hade aldrig hänt tidigare och då hade han ändå varit i branschen i trettiosju år. Nåväl, lackbetsen heter 607 Brun och kommer härifrån.


Sådärja. Omstart blir det. På den största listan jag någonsin ägt. Det kan väl inte gå fel den här gången...

24 kommentarer:

  1. Hoppas du får koll på allt nu :-)
    Snyggt och praktiskt

    Jag tog en bild av min dotters griffeltavla, med veckomatsedel.

    SvaraRadera
  2. Haha, klart det kommer gå strålande nu! Snygg var den också!

    SvaraRadera
  3. Det var ju bra du fixade tavlan just till maj månad, den intensivaste av dem alla. Puh, vet inte hur många matsäckar, utflykter, uppvisningar m m det är nu. Och vi har ju bara två barn :)

    SvaraRadera
  4. Men herregud vilken bra idé. Och snyggt som attan dessutom! Det här med planerandet kommer att gå galant från och med nu!

    Kram.

    SvaraRadera
  5. Otroligt fint! Och smart! Heja heja, och tack för tipset... och trevlig helg :)

    SvaraRadera
  6. Mycket snyggare än en vägg, jättesnyggt helt enkelt.
    Stiina

    SvaraRadera
  7. Snyggt! Och galet snyggt fotat och stylat i inlägget under! Sjukt inspirerande!!!

    Kram,
    A

    SvaraRadera
  8. Jäkligt snyggt. Du slutar aldrig att imponera på mig. Så jäkla snyggt Sofia. Med en sån kan det bara inte bli fel.

    SvaraRadera
  9. Jäkligt snyggt. Du slutar aldrig att imponera på mig. Så jäkla snyggt Sofia. Med en sån kan det bara inte bli fel.

    SvaraRadera
  10. Snyggt! Galet snyggt, så imponerad, smidigt att kunna flytta runt efter önskemål.

    SvaraRadera
  11. Åh vad fin! Du är så otroligt duktig. Tack för all inspiration!

    SvaraRadera
  12. Himla smart hörru! Sjukt impad, som vanligt :)

    SvaraRadera
  13. Det låter som du har så himla mycket för dig, häcken full, som om du nästan stressar lite ihjäl dig och ändå hinner du tillverka värsta snygga griffeltavlan. Vem är du? Superwomen?!

    SvaraRadera
  14. Love love love this! Have been thinking about a chalkboard wall but this is so much more practical...might have to steal this idea ;)
    All the best
    Margret

    SvaraRadera
  15. Riktigt snygg griffeltavla och väldigt välarbetad m egna lister och allt...Jösses så fint!
    Du inspirerar!!

    SvaraRadera
  16. Smart lösning, jag har själv något liknande (inte lika fin) och det är det enda som funkar när allt går i 110.. Busy, busy!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  17. Tjusigt och smart, jag skulle behöva en likadan!

    SvaraRadera
  18. Åh vilken inspiration. Superfint! Sån bra ide liksom..

    SvaraRadera
  19. Den där idén tar jag rakt av. Fantastiskt smart!

    SvaraRadera
  20. Den där idén tar jag rakt av. Fantastiskt smart!

    SvaraRadera
  21. Riktigt smart och snyggt! Den idén tror jag att jag snor. Funderar redan på var den skulle kunna stå eller hängas upp. Insidan av ytterdörren ligger nära tillhands!

    SvaraRadera
  22. Älskar den här bloggen och alla fantastiska tips. Blir så pysselsugen att jag inte vill göra annat än att pyssla och dona! :)

    SvaraRadera
  23. Supersnygg!!!
    Tänkte försöka göra en jag också, men är orolig för att den inte kommer att bli helt slät. Man vill ju inte ha en vågig tavla...
    Skulle bli glad om du kunde komma med tips på hur du gjorde för att få din tavla slät. :)

    Vänligen, Elisabeth.

    SvaraRadera